Готуємося до олімпіад

Додаток4
до листа КВНЗ «ДОІППО»
від           №        

Методичні рекомендації
щодо організації та проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії у 2018/2019 навчальному році

Географічні олімпіади – це одна з найважливіших форм позакласної роботи. Метою проведення таких змагань є виявлення талановитих і обдарованих школярів: тих, хто досконало володіє знаннями шкільної програми, хто має багату уяву та нестандартний підхід до вирішення складних і проблемних завдань. Саме ці якості є вирішальними у процесі підготовки учнів до олімпіад.
Запорукою успіху виступу учнів є правильна організація роботи з обдарованими дітьми у навчально-виховних закладах:
- орієнтувати учнів на зацікавлення предметом географії, працювати з ними додатково, готуючись до різних конкурсів, конференцій, семінарів тощо;
- організовувати ґрунтовну самостійну роботу із сучасною науковою літературою, періодичними виданнями географічного змісту, довідниками, Інтернетом;
- проводити індивідуальні заняття під час яких розв’язувати задачі географічного змісту (за збірниками різних видань), вивчати географічну номенклатуру; здійснювати розбір завдань IVетапів олімпіад;
- постійно проводити змагання серед ерудитів;
- систематично спілкуватись з батьками і розповідати їм про схильності та здібності, успіхи і проблеми дітей;
- заняття мають бути цікавими, діти щоразу повинні поглиблювати та розширювати свої знання.
Починати підготовку творчо обдарованих учнів до участі в олімпіадах та турнірах з психологічних принципів слід з 6-го класу і працювати в системі до 11 класу.
Робота з обдарованими дітьми припускає наявність даних про структурно-якісні показники характеристики обдарованості, методики їх виявлення і розвитку, а потім організаційних заходів у рамках яких і здійснюється практична робота з подальшого розвитку творчих здібностей і обдарованості.
Одне з важливих завдань географічної освіти – формування в світогляді учнів цілісної географічної картини світу, яка формується тільки при системному засвоєнні знань.
У шкільному (І-му) етапіВсеукраїнської олімпіади з географіїберуть участь учні 8-11 класів, без будь-яких обмежень, за їх бажанням, у час, визначений наказом адміністрації школи. Цей етап географічних олімпіад проводиться в один тур (загальна кількість теоретичних і практичних завдань становить не більше чотирьох).
Завдання готують предметно – методичні комісії, склад яких затверджується наказом керівника навчального закладу. Необхідно підбирати завдання, доступні для більшості учнів, але за змістом і формою вони не повинні дублювати питання репродуктивного рівня, які наведені у підручнику, а відповідь на них не слід зводити тільки до викладу змісту параграфів. Тобто ставиться дещо завищена «планка» вимог з метою не тільки виявити переможців, але й довести їм, що олімпіада – це не просто контрольна робота за шкільною програмою і для досягнення успіху в її наступному етапі необхідно ще багато працювати. Рекомендуємо два-три питання шкільної олімпіади підбирати зі змісту навчальної програми поточного навчального року, та одне-два – пов’язані з вимогами програми за попередні роки навчання (або пов’язані з поняттями, які продовжують формуватися).Тільки на цьому етапі олімпіади вчитель (на власний розсуд) може дозволити учням при виконанні завдань користуватися шкільними навчальними атласами.
Після завершення перевірки олімпіадних завдань учитель аналізує відповіді учасників, указує на оптимальні шляхи вирішення завдань, дає правильні відповіді, виправляє типові помилки, називає прізвище переможця, який братиме участь у наступному етапі олімпіади, та призерів – «запасних» у складі шкільної команди. По можливості, переможця й призерів шкільного етапу олімпіади слід відзначити подяками, грамотами чи книгами географічної або краєзнавчої тематики.
У ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з географії беруть участь учні 8-11 класів, які стали переможцями І етапу. Склад оргкомітету й журі призначається наказом районного (міського) управління освіти. Міський (районний) методист з географії є членом оргкомітету олімпіади, відповідальним за умови її проведення, дотримання правил і прав учасників. Із числа науковців або найдосвідченіших учителів у наказі призначається експерт-консультант, який надає наукові й методичні консультації членам журі, вирішує спірні питання, головує на засіданні апеляційної комісії.
На цьому етапі олімпіади рекомендується не більше п’яти завдань (як правило, по два теоретичних і практичних; а якщо питання одного з турів не дуже складні, то їх може бути максимум три). Досвід підказує, що одне із завдань етапу повинно бути доступним для всіх учнів (в обсязі шкільної програми певного класу); половина завдань націлена на географічний аналіз і синтез з урахуванням знань і вмінь, набутих у попередніх класах; а одне теоретичне чи практичне завдання може дещо виходити за рамки шкільної програми, або відповідь на нього може потребувати встановлення міжпредметних зв’язків. До половини тестових завдань можуть бути позапрограмними.
ІІ етап  Всеукраїнської олімпіади з географії проводиться за єдиними пакетованими завданнями, які розроблені працівниками КВНЗ «ДОІППО» та будуть надіслані на адресу відповідальної особи напередодні.
Час виконання роботи - 180 хвилин. Необхідно підготувати контурні карти для учасників олімпіади.
Користування атласами, будь-якими посібниками, калькуляторами, мобільними телефонами під час виконання всіх завдань учням категорично заборонено.
При організації та проведенні всіх етапів Всеукраїнської олімпіади з географії необхідно керуватись Положенням про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22 вересня 2011 року № 1099, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2011 року за № 1318/20056.

Скоробогатов А.В., старший викладач кафедри природничої освіти КВНЗ «ДОІППО»
Тел. 056 732 – 09 – 13, 050 531 88 09

s_k_o_r@mail.ru


ФОРМУЛИ ДЛЯ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ГЕОГРАФІЇ


Альбедо = відбите / поглинене випромінення * 100%
Коефіцієнт зволоження = к-ть опадів / випаровуваність

 Похил річки = падіння / довжина.
 Падіння річки = висота витоку - висота гирла.
 Річний стік = витрати води * час (вимірюється в сек)
 Витрати води = поперечний переріз річки * швидкість


Лісистість = кількість дерев / територія * 100%

При піднятті на 1 км температура знижується на 6°С.
 
До 20м в товщах порід температура однакова.
 Із заглибленням t підвищується на 3°С на кожні 100м.
Різниця між найвищою і найнижчою t повітря
називається амплітудою коливань t.
Тиск знижується на 10 мм рт. ст. на кожні 100 м підйому.
Нормальний тиск (0м над рівнем моря) = 760мм рт.ст.

1° будь-якого меридіана = 111,1км ≈ 111 км
1° дуги екватора (0° ш.) = 111,3 км ≈ 111км
Екватор ≈ 40 тис. км
1 га = 10 000 м2 = 100 ар
1 ар = 100 м² = 0,01 га
Висота Сонця над горизонтом в ополудні: λ = 90º – φ ± δ.
φ (фі) - географічна широта об’єкта
δ (дельта) – схилення Сонця
δ (схилення) в дні рівнодення становить 0º;
у день літнього сонцестояння +23º27'
у день зимового сонцестояння –23º27'

Всього 360º = 24 пояси
15º = годинний пояс = 1 година
1º = 4хв

Ресурсозабезпеченість = запаси / видобуток
Ресурсозабезпеченість = запаси / к-ть населення

Вантажообіг = обсяг перевезень * відстань
Пасажирообіг = к-ть перевезених пасажирів * відстань

Густота населення = к-ть населення / площа
Природний приріст = к-ть народжених – к-ть померлих
Сальдо міграції = к-ть іммігрантів – к-ть емігрантів
Рівень безробіття = к-ть безробітних / трудові ресурси * 100%

Трудові ресурси= зайняті + безробітні

Немає коментарів:

Дописати коментар