Географія, 10 клас
Урок 16
Тема: Сучасне світове господарство. Міжнародний
географічний поділ праці (МГПП). Етапи
формування світового господарства
Мета: сформувати систему знань про
світове господарство, міжнародний географічний поділ та інтеграцію праці, закономірності розвитку світового
господарства і його структуру; з'ясувати місце України у світовому
господарстві; розвивати уміння аналізувати динаміку розвитку світового
господарства, глобальне світосприйняття учнів; виховувати любов до Батьківщини,
повагу до думки однокласників.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: політична карта світу, підручник, атласи, таблиця «Етапи розвитку світового
господарства», телефон Samsung, чай з Щрі – Ланки, схема «Чинники
формування господарства».
ХІД
УРОКУ
I.
Організаційний момент
Прийом «Загадка»
Вчитель: Перш ніж перейдемо до вивчення нової теми, відгадайте загадку: Вона
триває мить, а згадка про неї може залишитися в серці надовго. Вона безцінна.
Але кожен не настільки багатий, щоб не потребувати її, і не настільки бідний,
щоб не потребувати її. Що це?
Актуалізація
опорних знань і умінь учнів
Прийом «Тестова перевірка»
Тести додаються
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
З давніх часів навіть величезні
імперії не могли повністю забезпечити себе всіма необхідними товарами та
послугами, внаслідок чого виникала потреба завозити з інших країн товари, яких
не вистачало, та можливість продавати в інші країни надлишок своїх товарів.
Торгівля між країнами обумовила встановлення стійких різнобічних
взаємозв'язків між ними та утворення світового господарства.
Світове господарство стосується
кожного з нас безпосередньо. Скажіть, яким чином? Наприклад, ми ж вживаємо
цукерки, але хто їх виробляє. Ось, подивіться, хто виробник цих цукерок? А
телефону? Яким чином перелічені товари потрапили в Україну, коли виробництво
зосереджено на досить значній відстані від нас?
Так, дійсно, ми користуємося речами, виготовленими
(вчитель показує країни на політичній карті світу) в Туреччині, Польщі, Китаї, країнах Європи,
п'ємо каву з Бразилії, чай з Індії. В Україні чимало вітчизняних товарів містять
складові, вироблені за її межами. Світове господарство пройшло тривалий шлях
свого розвитку, продовжує змінюватися й у наші часи. Які особливості має
сучасне світове господарство та які чинники на нього впливають, ви дізнаєтеся
сьогодні на уроці.
IV. Оголошення теми і мети уроку.
Тема: Світове
господарство. Міжнародний географічний поділ праці.
Етапи
формування світового господарства.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Світове господарство
Прийом «Проблемне питання»
Що, на вашу думку, означає
поняття «світове господарство»?
Пояснення вчителя: Світове
господарство — історично складена сукупність
національних господарств усіх країн світу, пов'язаних між собою всесвітніми
економічними зв'язками, в основі яких лежить міжнародний поділ праці.
Запишіть у зошити визначення
цього поняття.
Прийом «Пригадай»
А що означає поняття «національне господарство»? «економічні зв’язки»?
(Національне господарство - це поєднанням підприємств і установ у межах
території країни, що задовольняють матеріальні й духовні потреби населення;
економічні зв’язки – здійснюють у формі міжнародної торгівлі, міжнародної
спеціалізації та кооперування, вкладення капіталів, обміну робочою силою,
науково-технічною інформацією, послугами.)
Розповідь вчителя: На формування господарства країни
можуть впливати певні чинники. Які?
Назвіть, будь ласка (учні висувають припущення). Прийом «Аналіз схеми»
Схема «Чинники
формування господарства»:
Ø природно-ресурсний потенціал;
Ø трудові ресурси;
Ø економіко-географічне положення;
Ø історія формування господарства.


Міжнародний поділ праці
![]() |

Світове господарство
Розповідь вчителя: Вважають, що світове господарство остаточно склалося в кінці XIX — на
початку XX ст. і пройшло у своєму розвитку три етапи: аналіз таблиці «Основні
етапи становлення світового господарства».
п.н.
|
Етап
|
Період
|
Стадія (переважна сфера
розвитку)
|
1
|
Зародження
|
до середини. ХХст.
|
Аграрна (сільське господарство)
|
2
|
Становлення
|
II
половина ХIXст. - середина XX ст.
|
Індустріальна (обробна
промисловість)
|
3
|
Розквіт
|
з кінця XX ст.
|
Постіндустріальна (сфера
послуг)
|
Учні замальовують таблицю «Основні етапи розвитку світового
господарства».
Прийом «Опорний конспект»
Світове господарство — складна система, в якій розрізняють такі структури: Які? Запишіть
самостійно у вигляді схеми. Назвіть, що ви записали7


Галузева
Територіальна
Прийом «Пригадай»
-
Що означає поняття «галузева структура господарства»?
-
Що означає поняття «територіальна структура господарства»?
Розповідь вчителя: У сучасному світовому господарстві виділяють три головних економічних ядра.
Які?
Робота з підручником: Знайдіть у
тексті підручника головні економічні ядра світового господарства.
(Європейське (на чолі з Німеччиною), Американське
(з провідною роллю США), Азіатсько-Тихоокеанське (з
керівною роллю Японії)).
Прийом «Роблю висновки» (учні
роблять висновки про: що таке світове господарство; які чинники впливають на
розвиток господарства країни; етапи становлення світового господарства).
2. Міжнародний географічний поділ
праці
Прийом «Проблемне питання»
На вашу думку, господарство різних країн світу має однакову спеціалізацію?
Обґрунтуйте.
Розповідь вчителя: Так, дійсно, господарство в різних країнах різне. Одна країна
спеціалізується на випуску однієї продукції, інша – на іншій. Тому існує
міжнародний поділ праці.
Міжнародний географічний поділ
праці (МГПП) — вища форма суспільного
поділу праці, що виражається в спеціалізації окремих країн у виробництві певних
видів продукції, послуг і подальшому обміні ними.
Спеціалізація окремих країн у виробництві певних видів продукції і послуг передбачає їх
виробництво у розмірах, які набагато перевищують власні потреби
країни-виробника. Так формуються галузі міжнародної спеціалізації, які
орієнтовані на експорт продукції і в першу чергу визначають «обличчя» країни у
міжнародному розподілі праці.
Які ви знаєте країни, які
поставляють на світовий ринок свою продукцію, сировину? (Саудівська Аравія є
постачальником на світовий ринок нафти, Канада — зернових, Замбія — міді,
Японія — робототехніки, радіоелектроніки, автомобілів, капіталу).
Прийом «Проблемне питання»
Які
країни менше залежать від коливань цін на світовому ринку: ті, які постачають
1—2 види продукції, або ті, які постачають більше видів продукції? Відповідь
обґрунтуйте. Наведіть приклади.
Розповідь вчителя: Головною рушійною силою розвитку світового господарства на рубежі ХХ-ХХІ
ст. є глобалізація.
Робота з підручником: Знайдіть у тексті параграфа визначення поняття «глобалізація».
Розповідь вчителя: Глобалізація - об'єктивний
процес формування єдиних принципів світового устрою. Глобалізація охоплює всі
сфери життя сучасного суспільства — економічну, політичну, соціальну. В
економічній сфері глобалізація посилила взаємозалежність країн і призвела до
формування єдиного економічного простору. Важливими ознаками глобалізації є транснаціоналізація й інтеграція.
Транснаціоналізація — це перенос господарської діяльності поза межі країни. Прикладом
транснаціоналізації є утворення транснаціональних корпорацій (ТНК).
Робота з картами атласу: Ознайомтеся з матеріалами атласу про найбільші ТНК світу. Поясніть, чому
країнами базування ТНК є економічно розвинені держави.
Пояснення вчителя: Міжнародна
економічна інтеграція — процес встановлення глибоких та
стійких взаємозв'язків між групами країн та проведення ними злагодженої
міждержавної економічної політики.
Основні форми міжнародної
економічної інтеграції:





Результатом міжнародної економічної інтеграції є формування міжнародних
економічних угруповань (Європейський Союз, Північноамериканська зона вільної
торгівлі (НАФТА), Ліга арабських держав (ЛАГ), Африканський Союз, Асоціація
держав Південно-Східної Азії (АСЕАН) та ін.).
Прийом «Проблемне питання»:
На виробництві якої продукції спеціалізується Україна в МГПП?
Прийом»Роблю висновки».
V. Закріплення нових знань і умінь
учнів
Соціогеографічний практикум (робота в парах).
Незважаючи
на об'єктивність глобалізації, у світі існує багато противників цього процесу.
Спробуйте подивитися на глобалізацію сучасного світу очима прихильників та
противників. Визначте позитивні та негативні наслідки глобалізації для країн
світу.
VI.
Підсумок уроку
(Учні разом з вчителем
виставляють оцінки за роботу на уроці).
VII. Домашнє завдання
1-6
Опрацювати §.
7-9
На контурній карті світу позначте
найбільші країни-експортери природної сировини на світовий ринок (кам’яне
вугілля (Росія), природний газ(Росія, Іран, Ірак), нафта (Саудівська Аравія,
Кувейт, Росія, Великобританія), залізна руда (Бразилія, Росія, Канада,
Україна), боксити (Австралія), сірка (Великобританія).
10-12
Підготувати повідомлення на основі даних
преси, телебачення та Інтернету за темами: «Інтеграція України в світову
економіку»; «ТНК і Україна»; «Найбільш потужні інтеграційні об'єднання у
світі».
Немає коментарів:
Дописати коментар