Географія, 7 клас Урок №19
Тема. Стихійні явища
природи. Екологічні проблеми Африки
Мета: поглибити та систематизувати знання про природні
зони Африки; сформувати знання про стихійні явища природи, екологічні
проблемиАфрики, найвідоміші природні об’єкти, занесені до Списку всесвітньої спадщини
ЮНЕСКО; сприяти розумінню причин виникнення екологічних проблем материка та
загострення стихійних явищ; удосконалювати практичні вміння працювати з картами
атласу; розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, будувати
логічні міркування, робити висновки; працювати індивідуальнота в групі;
виховувати основи екологічного мислення, формувати ощадливе ставлення до
природи.
Обладнання: фізична карта Африки,
підручники, атласи, комп’ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна
презентація.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть називати та
показувати на карті найвідоміші національні парки Африки; характеризувати
основні екологічні проблеми материка; оцінювати наслідки екологічних проблем континенту.
ХІД
УРОКУ
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
та вмінь
Прийом «Картографічна
розминка»
Учитель (або один з учнів)
ставлять питання за фізичною картою Африки.
Прийом «Бліцопитування»
1. Які природні зони
сформувалися на африканському континенті?
2. Чому в Африці переважають
зональні природні комплекси?
3. Назвіть основні природні
особливості зони вологих екваторіальних лісів. Чим вони обумовлені?
4. Чому савани й рідколісся
займають значні площі в Африці?
Робота
в парах
Прийом «Власні приклади»
Обговоріть та наведіть
приклади пристосувань представників органічного світу до природних умов певної
природної зони.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної
діяльності
Прийом «Проблемне питання»
Отже, на попередніх уроках ви дізналися,
наскільки африканська природа різноманітна, багата та своєрідна. Всесвітньо
відомі африканські національні парки, куди з’їжджаються туристи з багатьох
країн подивитися на тварин у природному середовищі. Але ці природоохоронні
території призначені не тільки для задоволення туристів, а й насамперед для
збереження та охорони унікальної природи материка, яка дуже постраждала через
господарську діяльність людей.
Зробіть припущення, які види
господарської діяльності негативно впливають на природні комплекси материка.
Варіанти відповідей учнів.
Справді, негативні зміни у
природному середовищі Африки розпочалися досить давно та відбуваються й зараз.
Це призводить до загострення екологічних проблем та часто провокує виникнення стихійних
явищ природи.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Стихійні явища природи
Стихійні
явища природи —
фізико-географічні явища, які завдають шкоди господарству, погіршують умови
життя людей і можуть призвести до їх загибелі та значних матеріальних збитків.
Робота
з текстом підручника
Завдання. Прочитайте текст підручника
«Стихійні явища природи» та випишіть у зошит перелік стихійних явищ, що
поширені на території материка.
Прийом «Проблемне питання»
Чи можна стверджувати, що
господарська діяльність людини найчастіше сприяє виникненню та поширенню
стихійних лих? Яких саме?
Висновок 1. Значні території Африки відчувають вплив різноманітних стихійних явищ
природи, найбільш масштабними з яких є періодично повторювані посухи.
Господарська діяльність є однією з причин, що посилює появу та поширення
стихійних явищ.
2.Екологічні
проблеми.
Екологія
— наука, учення про взаємини
організмів із середовищем їхнього життя. Екологічні проблеми виникають у
зв’язку із втручанням людини в природні процеси. Вони спричиняють порушення
рівноваги природних комплексів.
Робота
з мультимедійною презентацією
Вивезення коштовної деревини,
вирубування лісів під оранку полів стали причиною небезпеки зникнення лісів,
збільшення площі саван, виснаження ґрунтів. Наслідком неправильного ведення
сільського господарства (випалювання лісів, надмірного випасу худоби) протягом
століть стало посилення процесів спустошення. За останні п’ятдесят років площа
Сахари збільшилася на 650 тис. км2 (для порівняння — площа України становить 603,7
тис. км2).
Значна кількість крупних тварин,
особливо в саванах, зацікавила шанувальників полювання. У результаті деякі види
тварин були цілком знищені (наприклад, квагга — різновид зебри), а інші перебувають
під загрозою зникнення (носороги, слони, леви, жирафи тощо).
Значних збитків природі Африки
завдає видобування корисних копалин. Екологічні проблеми на материку
загострюються ще й тому, що розвинені держави розміщають на території Африки екологічно
небезпечні виробництва, наприклад такі, як переробка радіоактивної сировини,
виробництво мінеральних добрив тощо.
Висновок 2. Господарська діяльність на материку призвела до виникнення екологічних
проблем та необхідності створення системи природоохоронної діяльності.
3.Охорона природи
Африки
Заповідники та національні
парки на материку займають великі площі, а їхня загальна кількість становить
близько 400. Особливо багато їх у Південній і Східній Африці, а деякі з них
мають світову популярність: національні парки — Цаво (Кенія), Крюґера (Південна
Африка), Серенґеті (Танзанія), заповідник Масаї-Мара (Кенія).
На території Африки понад 40
об’єктів природної спадщини ЮНЕСКО.
Виступи учнів з доповідями про
найвідоміші об’єкти природної спадщини ЮНЕСКО:
- національний парк Серенгеті,
- національний парк
Кіліманджаро (Танзанія),
- лісовий парк Сент-Лусія,
- кратер Вредефорт (Південна
Африка).
Висновок 3. Природоохоронні території відіграють важливу роль у відновленні та
збереженні природних комплексів материка.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота
в групах
Географічне дослідження
Завдання. Уявіть, що вас увели до складу
експертної групи вчених, які вивчають вплив господарської діяльності людей на
природу Африки. Складіть звіт «Наслідки зміни природи Африки» затаким планом.
Назваприродної зони
|
Види господарської діяльності
|
Наслідки впливугосподарськоїдіяльності
|
Пропонованізаходи для охорони
|
|
|
|
|
Спрогнозуйте, що може статися
з кордонами природних зон Африки, якщо не буде вжито комплексних заходів для
охорони природи материка.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
Обговорення результатів роботи
груп, самооцінювання, оцінювання.
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний
параграф підручника.
2. Позначити на контурній
карті найбільш відомі природоохороннітериторії Африки.
3. (За бажанням). Написати
твір-мініатюру про уявну подорож однією із заповідних територій Африки.
Немає коментарів:
Дописати коментар