Географія,
9 клас Урок №9
Тема: Трудові ресурси і зайнятість населення
Мета уроку: розкрити поняття «трудові ресурси»,
«зайнятість населення», «економічно активне населення», «безробіття»; вчити
учнів пояснювати причини неповного використання трудових ресурсів, працювати з
додатковими та статистичними матеріалами; виховувати почуття громадянської
відповідальності.
Тип уроку: ділова гра «Прес-конференція».
Обладнання: карта України, Конституція України,
статистичні матеріали, вирізки з періодичної преси, комп'ютерне обладнання з
відповідним програмним забезпеченням.
ХІД УРОКУ
I.
Організаційний
момент
Урок проводиться у формі ділової гри «Прес-конференція». Частина
учнів класу заздалегідь за допомогою вчителя готують питання для діючих осіб
прес-конференції: вони виступають кореспондентами засобів масової інформації.
Інша частина учнів виступають у ролі фахівців із цього питання. Учні готуються
до уроку, добирають статистичні матеріали, готують фактичні відомості для
відповіді кореспондентам. Уся інформація зосереджена в комп'ютері.
II.
Мотивація
навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми й мети уроку
У будь-якій країні є частина населення, яка виробляє блага, а
все населення в цілому — споживає ці блага. Усвідомлена праця є ознакою, яка
відрізняє людей від тварин. З життєвого досвіду нам відомо, що не всі люди
працюють: одні ще малі, інші непрацездатні. На сьогоднішньому уроці ми з'ясуємо
всі питання, які пов'язані з людьми, що працюють або можуть працювати.
III.
Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Трудові ресурси — частина населення,
яка володіє необхідними фізичними і духовними здібностями, загальноосвітніми і
професійними знаннями для роботи в господарстві. До трудових ресурсів України
відносять працездатне населення: чоловіки у віці 16—60 років, жінки у віці
16—55 років, а також працюючі підлітки до 16 років і особи пенсійного віку,
які беруть участь у суспільному виробництві.
Кореспондент газети «Урядовий
кур'єр». У мене питання до експерта-статиста №
1. Яка кількість трудових ресурсів є сьогодні в Україні?
Питання експерту-статисту № 2. Чому держава повинна мати інформацію про кількість трудових
ресурсів?
Вчитель. Людські ресурси, їх праця — це
розум, зусилля людей, використані на виробництві й у сфері послуг.
Кореспондент газети «Придніпровська правда». У мене питання до юриста. Скажіть,
будь-ласка, які закони України регламентують права та обов'язки працюючих
людей?
Кореспондент газети «Апостолівські новини». У мене два питання до групи
науковців. Скажіть, від чого залежить кількість трудових ресурсів у країні?
Який стан забезпечення трудовими ресурсами в Україні порівняно з іншими
країнами?
Вчитель. Поняття «трудові ресурси» вживається
у світовій практиці рідко. Частіше використовується поняття «економічно активне
населення». Це частина населення, зайнята суспільно корисною діяльністю, яка
приносить прибуток. Щодо цього визначення хочу нагадати думку шотландського
економіста Адама Смітта: «Людина служить інтересам суспільства, тоді, коли діє
у своїх інтересах, і тоді, коли свідомо прагне цього». А інший його вислів
звучить так: «Дайте людям можливість зробити свої справи — і справи йтимуть
своїм звичаєм»,— ці слова стали девізом вільного ринку.
Вчитель.
Усі люди держави
працюють на різних підприємствах, у різних галузях господарства, тобто можемо
говорити про зайнятість населення.
Прийом «Аналітичний практикум»
На основі цифрових даних побудуйте кругову діаграму
галузевої структури трудових ресурсів та зробіть висновок:
•
промисловість
— 26,5 %;
•
будівництво
— 7,5 %;
•
сільське
і лісове господарства — 19,6 %;
•
невиробнича
сфера — 33 %;
•
транспорт
і зв'язок — 13,4%.
Ведучий.
Щоб людина могла на високому рівні виконувати свої професійні обов'язки, їй
треба мати відповідну освіту. Що із цього приводу говорить Конституція
України? Міністр освіти і науки?
Учні знайомляться з картою вищих навчальних закладів України.
Вчитель. За
економічної кризи, в умовах якої відбувається перехід до ринкової економіки, в
Україні поширюється безробіття. Безробіття — це переважання пропозиції вільної
робочої сили над попитом на неї. Хто такі безробітні?
Це люди працездатного віку, які з незалежних від них
причин не мають заробітку, що зареєстровані в державній службі зайнятості.
Кореспондент газети «Апостолівські новини». У мене питання до робітника
державного центру зайнятості. Чому в Україні виникло безробіття і як його
можна подолати?
Кореспондент газети «Червоний
гірник». У мене питання до керівника групи
статистів. А яка ситуація з безробіттям у нашому районі?
Вчитель. Через два роки ви закінчите школу і перед вами, постане
питання, куди влаштуватися на роботу чи, може, піти вчитись.
Запам'ятайте формулу: «Хочу — можу — треба». Хочу — це, те
чим вас зацікавлює професія. Можу — це ваші здібності, можливості, стан
здоров'я, що потрібні для вашої професії. Треба — це попит на обрану професію
на міському та регіональному ринку праці.
IV.
Закріплення вивченого матеріалу
Тест
1.
Частину
населення, яка бере чи може брати участь у трудовій діяльності, називають:
а) економічно
активним населенням;
б) трудовими
ресурсами;
в) безробітними.
2.
Території
України, які відчувають дефіцит трудових ресурсів:
а) південні
області;
б) центральні
і східні області;
в) західні
області.
3.
Причина
виникнення безробіття в Україні:
а) висока
частка міського населення;
б) переважання
в статевій структурі чоловіків;
в) падіння виробництва; повільне створення нових; робочих
місць.
4. Економічно активне населення — це:
а) трудові
ресурси держави;
б) частина
населення, зайнята суспільно корисною працею, яка приносить прибуток;
в) міра
залученості людей до трудової діяльності.
V.
Підсумок
уроку
VI.
Домашнє
завдання
•
Опрацювати
§ підручника.
•
Розробити
заходи щодо подолання проблем зайнятості населення України.
•
Повторити
тему «Населення України», підготуватися до тематичного
оцінювання.
Додаткові
матеріали до уроку з теми «Трудові ресурси»
Інформація для фахівців
Юрист
Конституція України:
Ст. 43. Кожна людина має право на працю, що включає
можливість заробляти собі на життя працею, яку вона вільно обирає або на яку
вільно погоджується.
Ст. 45. Кожна працююча людина має право на відпочинок.
Обов'язки працюючих зібрані в Кодексі законів про працю і в Законі про
охорону праці.
Декларація прав людини (проголошена Генеральною Асамблеєю ООН):
Ст. 23. «Кожна людина має право на працю, на вільний вибір
роботи, на справедливі і сприятливі умови праці, та на захист від безробіття.
Ст. 25. Кожна людина має право на достатній життєвий рівень
для себе і своєї сім'ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло.
Ст.
26. Кожна людина має право на освіту.
Група науковців
Кількість працездатного населення залежить від:
а) загальної
його кількості, віку, статевого складу (чим більше жінок, дітей, людей похилого
віку, тим нижча частка працездатного населення);
б) кількості
працюючих підлітків і осіб пенсійного віку.
Міністр зайнятості населення
Найвищий рівень забезпеченості трудовими ресурсами мають
західні області: Закарпатська, Львівська, Івано-Франківська. Так, у
Закарпатській області частка працездатного населення становить 56 %, дітей і
підлітків — 28 %, тобто тут більший притік робочої сили молодого віку.
У центральних та північно-східних областях — низький
природній приріст населення, частка молодих трудових ресурсів невисока. Тут
можливості працевлаштування обмежені.
У південних областях існує проблема дефіциту трудових
ресурсів. Це працедефіцитний регіон. Тут переважають галузі, що потребують
великої кількості робочих рук, особливо жіночих. Здебільшого це сільські
райони, де найменша густота населення.
Міністр праці і соціального захисту
населення
У західних областях необхідно швидкими темпами розвивати
різні галузі господарства, створювати нові робочі місця. У центральних та
північно-східних областях треба рівномірно розмістити підприємства, заохочувати
народжуваність, розв'язувати екологічні проблеми.
У південних областях треба створити кращі умови для життя населення,
тим самим закріпити кадри.
Міністр освіти і науки
За рівнем освіти населення Україна посідає одне з провідних
місць у світі. Поряд із мережею середніх шкіл, середніх спеціальних навчальних
закладів виникли нові типи державних та приватних навчальних закладів —
гімназії, ліцеї, коледжі.
Експерт-статист № 1
В Україні на 100 осіб працездатного віку припадає 78 осіб у
непрацездатному віці.
Це дуже високе демографічно-економічне навантаження на
працездатне населення, яке витримати економіці навіть високорозвинених країн
складно.
Робітник
державного центру зайнятості
В умовах ринкових відносин потрібен
механізм раціонального використання трудових ресурсів, зменшення частки
безробітних, подолання тенденції «старіння» трудових ресурсів.
Причини виникнення безробіття:
•
падіння
виробництва;
•
нові
робочі місця створюються повільно;
•
в
Україні немає достатнього досвіду у сфері працевлаштування.
Шляхи подолання безробіття:
•
збільшення
робочих місць шляхом розвитку дрібного і середнього бізнесу;
•
розвиток
галузей сфери обслуговування;
•
розвиток
індивідуальних господарств;
•
у
промислових районах розвивати галузі легкої промисловості, щоб зайняти жіночі
руки.
Експерт-статист № 2
Трудові ресурси України становлять 27,8 млн осіб. У 57,4 %
від усього населення, серед них 54 % припадає на осіб працездатного віку,
жінки складають 51 %; 71 % працездатного населення проживають у містах.
На 1000 працюючих на селі припадає 1035 непрацюючих осіб (у
тому числі 597 пенсіонерів і 438 дітей).
Немає коментарів:
Дописати коментар